Pieterpad deel 2 etappe 3

26 oktober 2022 - Asten, Nederland

Daar zijn we weer!

Goed geslapen in onze nieuwe casa. Er staat wederom een heerlijk ontbijt klaar. De gastheer is maar eat zenuwachtig of ie alles heeft omdat normaal zijn  vrouw de zaakjes regelt. Nou, ik denk dat ie alles had want het was een overdaad aan lekkernijen. Lekkere koffie erbij. Goed begin van de dag en geen zorgen over calorieën want die loop je er toch wel ruimschoots af. De man blijkt een fanatiek fietser dus Lisette en hij zijn  snel aan de praat.  Het wordt vandaag de dag van de praatjes onderweg...

Vandaag 24 km voor de boeg. Eerst 1,5 terug van waar we gisteren van de route zijn afgeweken en meteen klimwerk! Wat heerlijk om meteen zo in de ochtend door de bossen te sjouwen. Bladerendek en paddestoelen, zon estralen door de bomen. Hoe mooi kan  de herfst zijn. Dat ik dat zeg.....zonliefhebber in hart en nieren en alrijd een beetje afstervend in de herfst...maar toch. Nu is het vandaag wel een zonovergoten dag!

We lopen heerlijk en hebben de eerste 7 km al snel in de benen. We zien al meerdere Pieterpatters lopen en hier en daar worst gegroet. Als we het kerktorentje van Etten zien zitten twee oude menskes op een benkske. Ik groet ze en zeg dat ze dat goed doen zo lekker in het zonnetje. Ze zijn al 80 en hebben ook ooit het Pieterpad gelopen. Ze vertellen honderuit en zijn nig prima bij de tijd. Nu lopen ze graag dagtochtjes door mooie plekken. Ik teken ervoor om dat op ons 80tigste ook zo te doen. Als we net weer lopen,  loopt ons een stel achterop. Al een paar keer gezien vandaag en er wordt een praatje gemaakt. Leuk stel en we blijven een hele tijd aan de klets. Bij de koffiepauze schuiven we bij en daarna nemen we weer afscheid.

We hebben het bos verlaten en lopen het gebied van de Rijn in. Poeh poeh. Dat is doorbijten. 3 km over een dijk die wel 10km lang lijkt. Verkeer raast langs ons heen. Niet echt het Pieterpadgevoel maar ja die Rijn is een blokkade die overwonnen moet worden. Doorbikkelen dus.

Dan naderen we Tolkamer en opeens zie ik het. Hier zijn we in coronatijd op vakantie geweest met de camper. En ik weet het zeker er komen fijne terasjes aan. En ik he  gelijk. Daar zijn ook weer de andere pieterpatters. Stop, praatje en we offen neer in heerlijke stoelen. Oh niet doen zegt de mevrouw van het stel. Jullie komen nooit meer omhoog! Voorlopig hoeft dat ook niet want ik blijf echt effekes zitten. Een soepje erbij. Uitzicht iver de voorbij varende schepen op de Rijn die schittert in de zon. Toch mooi.

Dan de laatste 5km. Ik laat onze vervoerster weten dat we de afgesproken tijd wel gaan halen. Was even schrikken. Het meisje wat we geregeld hadden voor vervoer terug naar onze auto in Vorden bleek corona te hebben. Liet ze  anochtend weten. Pffff busvervoer staakt. Und jetzt???? Meisje zou iets anders regelen en ja hoor....haar vader komt ons halen. De lieverd! Ik zei reken maar een paar euro meer en wordt snel beter!

We dwalen door uiterwaarden en de voeten doen zeer. We marcheren even op muziek met ieder één oortje in. "Alles is liefde". Klopt zelfs een oortje delen op het pieterpad en in elkaars zeetlucht lopen en natte sokken met voeten erin masseren. Alles is liefde!

We passeren het pontje naar Millingen. Als we de tocht

20221026_10281720221026_10311820221026_10261220221026_10281720221026_11331720221026_13173520221026_13222620221026_13455320221026_14530520221026_15491620221026_165422

zouden vervolgen zouden we er hier over moeten. Nu nog 800m en komt er als het goed is een vader van het meisje van de pieterpadvervoersapp ons ophalen. So dat zijn veel  scrabblepunten! En ja hoor. We zIen een auto aankomen. En tegelijk zien we het stel van de pauze ook weer. Zij hebben de fiets gepakt op het eindpunt en fietsen terug naar hun B&B van het beginpunt. Tot ooit!

Aangekomen  in Vorden duiken we nog even de AH in voor drinken en chips voor onderweg. Dik verdiend en ook gewoon lekker. Thuis aangekomen lekker onder de douche en inmiddels op onze eigen bank met een lekker geurtje aan het nagenieten.

Of ik volgende keer alleen ga? Lisette heeft de smaak te pakken. Het is haar goed bevallen. In de tent is nog een brug te ver maar wie weet......Nu eerst maar uitrusten en blaartjes en spieren laten rusten.

Tot de volgende keer.