Etappe 9 Hardenberg ommen

14 juni 2022 - Lemele, Nederland

Vandaag 30 km op de teller. Het moet niet gekker worden.

Vannacht bere koud! Zo koud dat ik om 24.00 uur opgestaan ben onder t mom nog even naar toilet maar eigenlijk om even te looen om dan weer warm erin te duiken. Nog even die nieuwe maan meegepikt. Mooi maar warmte gaf ie niet af.

Blij dat ik eruit kon en een wame douche doet dan wonderen. Alles super vochtig en zittend op het douchekrukje neem ik mijn koffie en komt de zon langzaam door de bomen. Even opruimen en afrekenen en dan go.

Haha de mevrouw van de camping is net zo oud als het sanitair. Je hoorde de geiser achter het douchemuurtje aanslaan. Maar alles beter dan een muntje.  Over muntjes gesproken. De mevrouw had het liefst contant geld. Het wisselgeld kwam uit zon ouderwetse pot met deksel waar ze in ging graaien. Heerlijk!

Al snel in mooi gebied en binnen een half uur heb ik mijn lief gesproken, een ooievaar gespot die zijn ontbijt otjes bij elkaar sprokkelt en kom ik op een brink waar hele mooie boerderijen staan met gevlochten rietwerk. Wauw. De dag is begonnen. Het gaat niet heel vlotjes. Even op gang komen maar na zon 7 km voel ik de hongerklop te laat. Pfffff snel wat dectrovriendjes naar binnen werken en rustig aan verder lopen. En dan alsof het zo moet zijn een toetsjesbank. Een keurige picknicktafel met een koelbox ernaast met overheerlijke yoghurtjes en drinken. Potje om geld te doneren of via qr code. Wederom het wauw gevoel. Trudy en Bert vinden dat ook en strijken ook even neer. Even een babbeltje en door.

Na 15 km ben ik bijna in Ommen.  Het eindpunt al van deze route. Nog 1 km maar de voeten doen zo zeer.  Mijn voeten doen zo zeer....toch maar even stoppen en de schoenen uit. Het is niet anders.

In Ommen op hetvterras veel aanspraak van diverse wandelaars. Lekker uitgebreid lunchen ik ben er even aan toe. Ik wil nog 5 km lopen dus tijd genoeg. Voir ik ga even naar toilet binnen en wat hebben ze daar....een mergpijpje als gebakje. Dat is echt mijn guilty pleasure koekje maar zo groot heb ik ze nog nooit gezien. Ik besluit er een mee te nemen voor bij de koffie. 3x wauw gevoel!

De kilometers erna gaan vlot. Eten heeft goed gedaan maar er trekt een prachtige natuur aan me voorbij. Die zuigt me gewoon mee. Na 5 km is de camping niet geweldig en ik loop door. Nog maar eens 6 erbij dan. Ik kies een mooie uit waar ze iets te drinken en ete  verkopen. Handig want dan hoef ik niets mee te sjouwen.

Eenmaal aangekomen is de winkel een kast met spulletjes! Mmmm geen biertje en ik spreek uit dat ik daar erg op verheugd had. Oh zei de mevrouw maar je mag hier alles vragen en ik krijg 2 heerlijk gekoelde biertjes mee. Layer ga ik terug om een frietje te bestellen. Komt ze even later bij me zitten vraagt of ik er salade bij wil. Heeft ze net voor zichzelf gemaakt. Lekkerrrr. Ik vraag of ze ook broodjes heeft voor on de ochtend. Nee en een bakker is pas 7km verder. Wil je boterhammen met kaas en zelfgemaakte jam vraagt ze dan zet ik het klaar voor je en we hebben ook een ruimte waar je thee kan zetten. Kom maar even mee. Wauw !

Ook mijn buurtjes zijn goud. Als ik terug kom uit de douche staat een tuistoel klaar en mag ik het wasrekje gebruiken. De overbuurman komt me de krant aanreiken en we hebben een heerlijk gesprek over vanalles en nog wat. De een 75 uit Schagen.  De ander over de 80 uit Groningen!

En morgen.....ik ga niet al te vroeg. Zoveel goeds hier. Tor morgen luitjes.

1. Christien peeters:
    15 juni 2022
    Weer goed bezig Jolanda.
    Doet me pijn om t lezen.
    Ik als wandellaar.
    Geniet er nog van.xx
  2. Jolanda Hodzelmans:
    17 juni 2022
    Hoi Christien, ja jammer als het niet meer gaat. Ik hoop dat je op deze.manier mee kunt genieten. Groetjes aan René